6 wasiat sayidina umar al-khattab r.a
6:34 PM | Author: ummul mujahidah_90
  1. jik engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu kerana celamu lebih banyak darinya.
  2. bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu kerana tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.
  3. bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH kerana tidak ada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun kepadamu selain ALLAH.
  4. jikalau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia kerana andaikata engkau meninggakannya bererti engkau terpuji.
  5. bila engkau bersiap-siap untuk seusatu, maka bersiaplah untuk mati kerana jika engkau tidak bersiap sedia untuk mati engkau akan menderita dan rugi penuh penyesalan.
  6. bila mana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah akhirat kerana engkau tidak akan memperolehinya kecuali engkau mencarinya.

selamat beramal!!!

|
This entry was posted on 6:34 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: