EMPAT perkara sebelum tidur (TAFSIR HAQQI)
3:55 AM | Author: ummul mujahidah_90
Rasullullah saw berpesan kepada Aisyah r.a " Ya Aisyah, jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara," iaitu:

1. Sebelum khatam Al-Quran
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhirat
3. Sebelum para muslim meredhai kamu
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah

Bertanya Aisyah: Ya Rasulullah saw. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?

Rasulullah saw tersenyum dan bersabda:
" Jika engkau tidur bacalah srah Al-Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatam Al-Quran. Membaca selawat untukku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu. Dan perbanyakkan bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir, maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah."

Sebarkanlah kisah ini kepada Muslim yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah s satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.
kematian..pasti datang..
6:31 AM | Author: ummul mujahidah_90
salam..asif..post kali ini agak pendek dari kebiasaanya..dua hari berturut-turut 2 orang saudara ana pergi seorang demi seorang...segalanya berlaku dengan begitu pantas..moga mereka sentiasa bahagia di sana dan segala amal diteima serta segala dosa diampunkan..amiin..hanya doa dapat mengiringi bersama segala amal di dunia yang fana ini..jazakallahu....
2:37 AM | Author: ummul mujahidah_90
salam alaik...hari ini ana melawat saudara ana yang kemalangan di hospital segamat..isterinya dikenakan 24 jahitan di muka...alhamdullilah anakya cedera ringan sahaja dan si suami mengalami kecederaan dalaman tetapi tidak parah..kejadian berlaku ketika Mereka sekeluarga dalam perjalanan ke pekan unuk membeli persiapan hari raya korban..namun segalanya suratan Ilahi..kita sebagai hamba yang lemah tidak dapat lari dari ketentuanNYA..itulah suratan..tiada siapa pun dapat lari..apabila Allah berkata: "kun fa yakun"..maka ia tetap akan terjadi...

ketika kaki melangkah ke dalam wad..ada pelbagai ragam pesakit..ada yang terbaring dengan di baluti wayar pada seluruh badan..berbalut..luka teruk..terbaring lesu dengan bantuan pernafasan dan pelbagai lagi..secara jujurnya ana bersa takut,kesian..dan bermacam lagi..ana jadi terfikir..ya Allah..bila pula giliranku??mampukah aku hadapinya suatu masa nanti..??alhamdullilah..kau berikan kesihatan yang baik dan tubuh badan yang sihat kepadaku...

saban hari di dada akhbar jumlah pengangguran semakin meningkat di malaysia akan tetapi jumlah pekerja asing yang masuk semakin meningkat..2 fenomena yang berbeza namun bukan pelik lagi bagi kita di malaysia...banyausaha yang telah dilakukan antaranya membuka peluang pekerjaan namun masih tidak mampu menyelesaikan masalah yang berlaku..acapkali kita dengar rakyat malaysia manja dan memilih kerja...benarkah begitu??mungkin ada benarnya..yang sering dijadikan alasan..ajal,maut dan rezeki di tangan Allah..tetapi ingatlah rezeki tidak datang bergolek..tidak juga datang melayang apabila dipinta namun kita perlulah berusaha...sebagai contoh..pengusaha otai burger yang hanya mempunyai sijil spm kini lebih pendapatan berbanding lepasan ipt...mengapa tidak kita ambil contoh???tidak terniat di hati ana ingin mengeji tetapi biarlah isu ini kita muzakarah,muhasabah sama2..pendapat ana..apa salahnya jika kita bekerja di kilang buat sementara menanti kerja yang lebih bagus...dapat juga membayar hutang PTPTN atau MARA hanya pendapat ana..ingatlah..saat sakit datang menjelma...kita tidak berharga lagi...waktu badan sihat inilah yang harus kita perah keringat..dunia ini tempat tanaman...umpama pokok sebagai dunia..dan buahnya adalah akhirat..tepuk dada tanya iman..adakah kita ini berharga ???
LoVe..
7:26 AM | Author: ummul mujahidah_90
salam alaik..asif..kepada kak naqibah kesayangan..juga ikhwah dan akhawat pembina kerana ana tidak terlalu aktif mengupdate blog ini..asif...sejujurnya masa yang tidak bijak ana bahagikan membuatkan ana rasakan masa sentiasa cemburu dengan ana..itulah manusia...terlalu sukar untuk mengakui kelemahan diri sendiri..sering kali permata atau jawapan yang sering membelenggu diri terhadap sesuatu persoalan sebenarnya jawapan itu terlalu hampir dengan diri kita..benda yang dekat sering kali kita kabur melihat...tersalah tafsir..sehinggakan diri berasa tertekan...tertanya2..apakah sebenarnya yang terjadi..begitu juga dengan kelemahan orang lain..pantas mata kita menafsir..minda kita mencerna maklumat tersebut...sehingga satu tahap jiwa kita akan sesak..hati rasa tertekan...saat itu iblis akan mengeluarkan jarum suntikan kebencian..kita membenci...terusan membenci..ada pepatah mengatakan..jika ingin tahu kelemahan diri kita..tanyalah kepada musuh2 kita..pantas mereka menyenaraikan tanpa ragu2...tanpa disedari..kita sebenarnya juga tidaklah hebat..juga x sempurna..siapalah kita untuk membenci insan lain..sempurna sangatkah kita???fikirlah..

ana teringat suatu peristiwa...salah seorang saudara ana mengadu..kepada pakcik2 ana..namun ana yang ketika itu masih tidak matang..turut mendengar dan menyampuk..ana rasa geram..katanya isterinya tidak pandai berhias..dah x cantik...anak xramai..dan macam2 lagi..ana yang masih kecil bertanya satu soalan yang membuatkan dia terdiam..diri akhi tu sempurna sangatke untuk dapat seorang bidadari sebagai isteri???(jangan tiru..ni masih budak2...masih jahil)..sekarang..ana meningkat dewasa..dan semakin matang..insyaAllah xlama lagi akan tiba giliran ana untuk menempuh alam berkeluarga...ana sedar dan katakan pada diri..ana xsempurna..banyak kelemahan..bukan rijal yang gemilang yang ana dambakan..kerana..ana bersakan tidak layak..bukan juga penghimpun harta dunia..kerana bukan itu matlamat ana di dunia..cukuplah seorang rijal yang sederhana ..miliki agama yang bagus agar dapat pimpin bahtera kami...juga pekerjaan yang halal untuk memenuhi nafkah dan tuntutan agama..

kasih sayang dan hidup tetap xdapat dipisahkan..kerana kurniaanNYA yang maha hebat buat seluruh makhluk ciptaanNYA...bahkan jin juga ada perasaan jikalau tidak tiadalah timbul soal gadis dirasuk kerana jin yang merasuk cintakan manusia tersebut...tumbuh-tumbuhan jika kita baja dan tanam dengan penuh kasih sayang..insyaAllah akan subur...jangan lupa diniatkan segala yang dilakukan adalah kerana Allah semata-mata...jadi..tiada alasan untuk kita beri bahawa kasih sayang tidak perlu untuk hidup bahagia...jikalau ada..itulah manusia yang satu-satunya cuba menafikan fitrah yang diberi Ilahi...menganggap diri terlalu hebat..sedangkan hidup di dunia ini pun dengan rahmat Nya...kenapa usahawan cina sering memberi derma ???jawapannya mudah..kerana bila mereka memberi..meraka merasa tenang..cuba kita dalami betul2..umat Islam amat bertuah..begitu banyak cara untuk kita merasai tenang bahkan lebih hebat dari yang dirasai usahawan2 cina tersebut..paling mudah..solat,baca al-quran...sayangnya kita lalai..dan terus berkata hidup aku tidak pernah tenang..bagaimana kita hendak tenang jika diri makin jauh dengan yang maha esa??fikirlah...


apabila ditimpa musibah..mengapa ada saja mulut2 yang berkata..aku xmampu..hidup aku sentiasa dalam kesedihan..mengapa tidak kita tukar ayat2 itu..aku kuat..aku bahagia..aku bersyukur atas segala yang ku terima...ingatlah..setiap kata2 kita merupakan doa buat diri kita..janganlah kita mendoakan yang bukan2 kepada diri sendiri...tabahlah..tidak ada manusia yang beriman tidak pernah diuji..teringat zaman kanak2..ayah ana merupakan seorang tentera laut..berbulan2 ayah ana invisible kerana tugasan ..saat itu kami susah..bulan ramadhan..tiap2 hari kami sekeluarga makan bubur kosong...adik2 ana menangis...nak ayam..daging..ada hikmah di sebalik kesusahan kami..adik2 ana jadi seorang yang kuat dan tidak manja terhadap kemewahan..cukuplah bersederhana...sering ana ingatkan mereka tiap kali pulang ke rumah..ingat, ramai lagi yang susah..jangan mudah minta duit kat mak ayah untuk beli sesuatu..kumpul duit..kalau rasa x boleh..puasa..duit sekolah dapat simpan..alhamdullilah..adik2 ana ikut..duit raya digunakan untuk keperluan sekolah..sejak darjah 5..ayah ana sudah didik..bayar yuran sekolah by my ownself...bukan yuran ana sahaja malah yuran adik2 ana pun turut ana pergi bayar..itu semua pengalaman..ana faham..ayah ana sibuk..asif..cerita ini bukan untuk dibanggakan..sekadar peringatan..janganlah kita terlalu manjakan anak2..kelak dia jadi binasa..

tiada ibu bapa yang ingin melihat anak2 mereka jadi penjahat..sampah masyarakat..lebih teruk..hina pada pandangan Allah..janganlah kita besar pada pandangan manusia..miliki harta bertimbun..pangkat besar..tetapi kecil dan hina dan kecil pada penglihatan Allah..tepuk dada tanya iman..

asif jikalau post kali ini tidak memuaskan..
cuti sem bermula..majlis perkahwinan bersemi..jua...
3:52 AM | Author: ummul mujahidah_90









alahmdullilah..dengan limpah kurniaNYA..akhirnya final exam yang dihadapi berjaya diharungi..segala kepenatan,keperitan..insyaAllah akan berbayar dengan kejayaan...amiin...sakit pening..dilalui bersama...xjuga dilupakan peristiwa bersejarah 15 september 2009 pada pukul 12.15 malam...maaf..insyaAllah..post akan datang diceritakan..sayangnya...segala aktiviti pembina yang bnyak dilakukan tidak dapat ana hadir...namun...walau pun jauh..ana tetap mengikuti pekembangan pembina dan isma'...


ukhti kesayangan..aishah dan nani akan mendirikan masjid...tahniah...sayang akak berdua..semoga dikurniakan sebuah keluarga islam yang soleh dan solehah serta sentiasa diberkati Allah..insyaAllah..amiin...asif..ana xdapat hadir...jauh sangatlah kak..maaf sangat2..namun doa kami sentiasa mengiringi akak berdua...we love u..both of u sis...
mEmOri RAYA
3:32 AM | Author: ummul mujahidah_90
CINTA HATIKU


SUMBER KEKUATAN


BBQ FAMILY


BERSAMA KELUARGA TERCINTA..

rAya yang dinanti tiba lagi..alhamdullilah..segalanya berjalan dengan lancar dengan keizinanNYA..mohon maaf dari kami di atas kesibukkan sehingga tidak sempat menyiapkan update terbaru sempena raya ini...

Bahkan, sambutan raya pembina DHL juga kami tidak dapat hadir lantaran peperiksaan yang harus dihadapi..namun...hati kami..perjuangan kami..tetap bersama PEMBINA...

kemungkinan besar juga..karnival sukan pembina juga kami tetap tidak dapat hadir kerana pada hari tersebut, final exam yang dinanti harus dihadapi..apa jua pun..doa kami sentiasa mengiringi ikhwah dan akhawat pembina yang lain..dan jangan lupa doakan kami semua berjaya dalam medan ilmu..dan sejuta kemaafan kerana tidak dapat hadir..kami berdoa semoga segala yang dirancang akan berjalan lancar dan berjaya..aminnn....
Wednesday, 16 September, 2009 12:35 AM
From:
To:
undisclosed-recipients

islam yg telah berkembang.. .laksana bunga yg indah...yg berkembang mekar harum mewangi...

---------- Forwarded message ----------
From: Ibrahim J Moosajee <ibmehrun@tpg. com.au>
Date: Wed, Sep 16, 2009 at 7:49 AM
Subject: [FAMSY- AustraliaMuslims] Over 14000 Brits have converted to Islam
To: famsy@yahoogroups. com, muslimnetmelbourne@ egroups.com


Assalaam’alaikum warahmatullahi wabarakatuhu

Authentic research has shown that over 14000 Brits have converted to Islam after having lost hope in the style of life the West is offering.

‘Amongst the converts there exists many famous personalities which is a great booster for the Muslims who have become a prey to accusations of terrorism and are living in fear’ in the words of Muslim leaders.

The Muslim Council has appointed the former health minister’s son Ahmed Dobson as chairman of their new committee which is striving to explain the reality of Islam to the whites living in the United Kingdom.

Yahya Brit t (Jonathan Britt) the former BBC director has researched thoroughly the data of Christians converting to Islam and concluded that the total number of new Muslims in Britain was 14200. In his statement of conversion to Islam last week, Britt stressed the point that Britain also needed a leader to bring whites more easily into Islam, just as Malcom X had done for the blacks of America and to make Islam a more national religion rather than the strange one it is at present. Furthermore, he explained how Islam’s balanced system, strong beliefs and spirituality gave him that hearts contentment.

Herbet Scott’s great grand daughter, Emma Clark has also accepted Islam as a way of life, a former designer for the gardens of the Prince of Wales is now involved in designing a mosque’s garden. She stated to the press a few days ago that ‘I accepted Islam after detesting the doubt standards of Western values and to lee from the filth that surrounds it. Her great grandfather who was the prime minister of Britain in 1908-1916 led his people to the lines of victory in the First World War.

Most new converts have been greatly influenced by Charles Easton’s book, ‘Islam and the Destiny of Man’. He states that I’ve received thousands of letters informing me that we have lost hope in today’s Christianity which is following the whims and desires of people and are searching for such a religion which does=2 0not have this.

The earl of Yarbrough who is the owner of over 28000acres of land in Lincolnshire told the press, ‘I have changed my name to Abdul Mateen and would only like to say that ‘Study Islam and you shall see its beauty’.

Her Majesty has given full permission for Muslim staff working in Buckingham Palace to take time off to perform their Friday prayers.

The above were examples of people who were directly connected to the kingdom, whose grandparents were the bearers of knighthoods and lordships, who used to sit in the houses of Parliament, wealthy people, from a nation who has never been ruled. But what happened to these people’s progeny? There was no slavery or force on them to make them accept Islam; ‘it was solely the unexplainable hearts contentment we found which compelled us.’

After all this I see not the reasons of my shyness, my regret, my inferiority complex that is stopping me from even performing my Jumu’ah Salaat amidst my colleagues at work only because of the fear of what will people say and that my business may lose important profits, yet the kingdom headquarters, Buckingham Palace, has such facilities…

[ extracted from the monthly ‘Al-Furqan’. Written by Nicholas Hellan, Christopher Morgan and Maqbool Jaan ]
MeMoRi RaMdHaN..MeNgiMbAu KeNaNgAn...
3:51 AM | Author: ummul mujahidah_90


salam ramadhan al-mubarak buat semua..tiap kali ramdhan tiba..pastinya membawa seribu satu harapn...sejuta sinar...dan mungkin juga memori Ramadhan lepas mengimbau kembali...mengharap Ramadhan yang tiba pada kali ini adalah yang terbaik buat kita...kerana kita tidak pasti...adakah Ramadhan kali ini adalah yang terakhir kali buat kita...

kenangan Ramadhan ku bermacam warna dan coraknya...ada manis dan masam...tidak kurang juga pahit..tetapi itu semua tidak penting..malah tidak dapat mematahkan semangatku...setahun saja ku sempat menyambut Ramadhan bersama arwah ibu...itupun ketika ku masih di usia mengenali dunia..sedang belajar mencintai penciptaku...menyayangi keluargaku...itulah diriku...kanak-kanak kecil berusia setahun...saat usia ku menginjak 2 tahun..Allah yang Maha mengetahui akan segalanya...menguji ku...ibuku kembali ke rahmatullah...saat itu diri ini masih memerlukan belaian manja...perhatian...kasih sayang ..dari insan bernama ibu...tetapi..alhamdullilah..Allah beri ku hati yang kuat...ku masih ada nenek,atok,ayah dan adik...itu sudah lebih dari cukup buatku...Ramadhan ke 12 ku...sekali lagi ku diuji..atok yang menjaga ku dengan penuh kasih sayang dijemput yang maha esa...paling menyedihkanku..tidak dapat hadir pada hari pengebumiannya...ayahku berada di china dan ia menghalang ku..dari menatap wajah insan yang amat ku sayang buat kali terakhir...

namun kini...syukur..Allah kurniakan ku ibu baru yang baik..dan adik-adik yang memahami...ku yakin..di sebalik penderitaan..ada kebahagiaan yang tersembunyi..mungkin kita tidak tahu..hanya waktu dan pengaturanNYA...hanya Dia yang tahu..yakinlah dengan segalanya...coretanku ini bukan untuk simpati tetapi sebagai perkongsian..hargai insan yang kita sayangi umpama kita akan mati pada keesokkan harinya..hargai ibu dan ayah kita...

kunci kekuatanku adalah Allah...ku yakin..Allah tidak akan membuat hambaNYA menderita..dan ku anggap setiap yng mendatang itu adalah kunci kebahagiaan...masalah yang menimpa...tidak bermakna Dia tidak sayang kita..sedarlah..ia sebenarnya adalah tanda perhatian dan kasih sayangNYA kepada kita...




yakinlah...Allah maha mendengar....kuatkan hatimu....tabahkan diri...kukuhkan iman.....tingkatkan kesabaran...insyaAllah...segala yang mendatang dapat kita hadapi dengan tabah...amiiinnn....
CHECKLIST amalan bulan Ramadhan
8:29 AM | Author: ummul mujahidah_90


4.00 pagi

1.Bangun berdoa kepada ALLAH dengan doa:

“Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadanyalah aku akan dikembalikan.”

2.Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu.
3.Mandi dan membersihkan diri.
4.Mengambil whudu' dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.


4.20 pagi

1.Solat sunat Taubat
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

2.Solat sunat Tahajjud.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

3.Solat sunat Hajat
Rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali Selepas Al-Fatihah Rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

4.Solat sunat Witir
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat. Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita, terima taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.


5.00 pagi

1.Makan sahur
2.Mengosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.


5.30 pagi

1.Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat. Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

2.Elakkan tidur selepas Subuh, kerana waktu itu adalah waktu paling berkat untuk memulakan pekerjaan.


7.00 pagi

1.Membuat persiapan ke tempat kerja. Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan dengan berniat dengan niat yang baik-baik.

2.Mulakan kerja dengan Bismillah dan doa kepada ALLAH agar semua aktiviti kita diberkatiNYA, Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW samada menyebutnya atau di hati.

3.Banyakkan istighfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggung jawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang dilakukannya dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.


10.00 pagi

1.Sembahyang sunat Dhuha, Ia adalah sumber rezeki yang berkat kalau istiqamah diamalkan.

2.Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yang sia-sia.
Contoh dosa-dosa : Mengumpat mengutuk,menyindir yang menyakitkan orang,bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan yang bukan muhrim mengenai perkara yang tiada sangkut paut dengan kerja


12.45 tengah hari

1.Bersiap untuk solat Zohor.
2.Menunggu waktu sembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
3.Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


4.15 petang

1.Bersedia untuk solat Asar.
2.Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah.
3.Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA


5.30 petang

1.Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun Syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dalam diri kita!


6.30 petang

1.Memperbanyakkan doa sebelum berbuka kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.

2.Apabila masuk waktu Maghrib, bacalah doa berbuka :

“Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezki engkaulah aku berbuka.”

3.Berbuka puasa dengan makanan yang manis seperti buah kurma dan jangan makan terlalu banyak.

4.Seeloknya setelah memakan kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah, setelah itu barulah makan makanan yang berat.


8.00 malam

1.Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Taraweh
2.Cuba pertahankan solat taraweh walau bagaimana keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya baca dengan bertadarus (berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang lain menyemaknya), cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)


11.00 malam

1.Memperbanyakkan istighfar sebelum tidur.
2.Berniatlah untuk puasa esok hari.
3.Tidur awal agar dapat bangun awal untuk beribadah.
4.Bacalah doa tidur :

"Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati yang sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur."



SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN...BULAN PENUH BERKAT..DARI KAMI PEMBINA KPTM BANGI....
SeNyUmLaH...
7:43 PM | Author: ummul mujahidah_90


senyum sokmo seperti kami..=)

wahai orang yang mengeluh kerana sukar tidur , yang menangis kerana sakit, yang bersedih hati kerana satu tragedi, dan yang berduka kerana suatu musibah, sebutlah nama Allah yang kudus.

" Adakah engkau mengetahui sesiapa pun yang senama sebanding dengan-NYA? "

Semakin sering anda mengingati Allah, fikiran anda semakin terbuka,hati anda semakin tenteram, jiwa anda semakin bahagia dan nurani anda semakin sentosa. Hal itu kerana dalam mengingati Allah terkandung nilai-nilai ketawakalan kepadaNYA, keyakinan penuh KepadaNYA,kebergantungan diri kepadaMU,berbaik sangka kepada-NYA dan pengharapan kebahagiaan dari-NYA. Dia sentiasa dekat ketika si hamba berdoa kepada-NYA, sentiasa mendengar ketika mendengar ketika diminta dan sentiasa mengabulkan jika dimohon.

"berzikir kepada Allah merupakan penyelamat jiwa dari pelbagai kerisauan, kebimbangan,kekesalan dan kegoncangan. "

Rendahkan dan tundukkan diri anda di hadapan-NYA, lalu sebutlah secara berulang-ulang nama-NYA yang indah dan penuh berkat itu dengan lidah anda sebagai penjelmaan dari ketauhidan, pujian ,doa, permohonan dan permintaan ampunan anda kepada-NYA. Dengan begitu,nescaya anda, berkat kekuatan dan bantuan dariNYA, akan mendapat kebahagiaan,ketenteraman,ketenteraman,ketenangan,cahaya penerang dan kegembiraan.

"Oleh itu Allah memberikan mereka pahala dunia (kemenangan dan nama yang harum), dan pahala akhirat yang sebaik-baiknya (nikmat syurga yang tidak ada bandingannya). "

(Surah Ali-Imran:148)
PeRiStiWa 1 oGoS..
5:33 PM | Author: ummul mujahidah_90
Salam perjuangan buat semua...pada 1 Ogos 2009 berlakunya peristiwa bersejarah dalam persatuan belia Islam nasional (PEMBINA) iaitu malam aspirasi seni bersamamu Palestin..pada pukul 2.30 petang akhawat PEMBINA berkumpul di pejabat Isma'...semua ipt di daerah hulu langat berkumpul bersama-sama dan sesi taaruf dimulakan..pada hari itu juga dikatakan sebagai hari menyambut ahli2 PEMBINA yang baru...semuanya masih muda2 lagi dan mempunyai pemikiran yang bijak pada pandangan saya.alhamdulillah semakin ramai mujahidah dalam isma' terutama sekali dari golongan belia itu sendiri.

selepas itu ucapan alu-aluan dari kak hasni dan juga kak faz yang banyak memberi nasihat berguna kepada kami semua.selepas solat asar berjemaah kami bertolak ke pusat dakwah Islamiah Paroi dan ketika dalam perjalan...semua akhawat membaca ma'thurat agar perjalanan kami menjadi berkat..doa turut dibaca memohon keberkatan dari Yang Maha Esa agar selamat tiba ke destinasi yang ditujui..ketika tiba di hadapan pusat dakwah..bas tidak masuk terus ke pusat dakwah..pada mulanya hati ini tertanya-tanya kenapa???akhirnya persoalan kami terjawab..kak nani..keretanya mengalami masalah..berasap jadinya...pakcik bas berhenti dan cuba membantu..alhamdullilah kerosakan itu berjaya dibaiki..kami semua tiba dengan selamat di pusat dakwah Islamiah Paroi...


disana...sebelum majlis bermula...kami makan mihun goreng yang dimasak oleh kakak2...em..alhamdullillah..rezeki..sedap..hehe...selepas solat maghrib berjemaah,majlis pun bermula..(sebenarnya sudah bermula sejak pukul 2 petang tapi kami datang ketika malam kerana petang ada pertandingan untuk sekolah2)...banyak perkara yang bermanfaat kami dapat disana...saudara Muadz yang dijemput sebagai artis jemputan menyanyikan nasyid2 perjuangan menyemarakkan lagi semangat perjuangan dalam diri kami..Allahuakbar!!!....sempat juga kami membeli-belah di gerai2 jualan yang terdapat di sebelah dewan..huluran derma buat sudara di sana tidak dilupakan..

“Sesiapa yang tidak peduli urusan umat Islam, dia bukan dari kalangan mereka”.

(Hadis)



pada jam 11 lebih kami bertolak ke pejabat Isma' Bangi dan ber mala m disana serta melakukan qiamulail..aktiviti yang paling disukai...alhamdullilah keesokkannya kami semua pulang ke ipt masing2 untuk meneruskan perjuangan di medan ilmu....beberapa gambar kenangan kami di pusat dakwah Islamiah Paroi..beberapa kenangan kenangan :


majlis taaruf di pejabat Isma' Bangi...wakil dari PEMBI NA KPTM Bangi...
Dari kiri: syafiqah,penulis,nitie,kak mek dan nisa'..

gambar kenangan bersama-sama akhawat PEMBINA DHL....bertempat di Pusat Dakwah Islamiah..

"orang Islam ialah orang yang jika orang Islam yang lain tidak merasa terganggu oleh lisan dan tangannya. Manakala orang mukmin ialah orang yang membuat orang lain merasa aman terhadap darah dan hartanya." (hadis nabi)

"Sesungguhnya Allah menyuruhku untuk menyambung tali silaturrahim dengan orang yang memutuskan silaturrahim denganku. Aku disuruh untuk mengampuni orang yang berlaku zalim terhadapku dan memberi kepada orang yang tidak pernah memberi kepadaku." (hadis nabi)

" Dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang lain."
(Surah Ali Imran:134)
UkHuWaH fiLLaH aBaDaN aBaDa
4:44 PM | Author: ummul mujahidah_90


All praise is due to Allah. May His prayers and blessings be upon his Last Messenger and on all those who follow the path of righteousness until the Last Day.

Not just Muslims, but every single human being has to answer the most fundamental question at some point in his or her lifetime:

"Why was I created? Why am I here? What am I doing in this world? Why did God create me?"

These questions are questions which each and everyone of us reflects on at some point during their life. We have some answers, which are given generally but usually these answers don't satisfy us - seeming somewhat simplistic. So, we still wonder: "Why me? Why here?". I know all of you (Muslims), are saying, "To worship Allah, khallas (finish). What more is there to say? Why do we need to have a big long talk on why we were created when we all know it is to worship Allah?!"

But wait. If this is presented to a non-Muslim, the next logical question would be, "Why does Allah want us to worship Him?" Then your stuck, which can only mean that in our own minds it is not really clear. Why did Allah create us to worship Him?

Addressing the question, "Why did Allah create us?", we have to understand how to deal with those people we live with (in the West). Those who don't consider there to be any purpose in man's creation, firmly believing that they are just a product of evolution and that the forces of nature. Just as we don't have apes, dogs or cows thinking about why they are here, then we also don't have to think about it either. Following from this belief being the basis of the philosophy of Western society (that man is without purpose), the whole issue of government, morality, etc. has no basis for them in Revelation. The product of this attitude is, of course, the corruption that we are living in.

When a Muslim addresses this topic, we have to find our understanding from Divine Revelation and not human speculation. Because human speculation has no bounds; we can imagine all kinds of things and if any of you has studied philosophy of religion, you will know how many opinions there are about the creation of man and existence. Because of the variety of philosophies which are out there, no one can say this one is correct or that one is incorrect, because there is no guidance behind it. No Divine Revelation. It is only from Divine Revelation that we can determine the reality of our creation, because it is Allah who has created us and so He knows the purpose of our creation. We can hardly understand it ourselves, much less trying to understand the essence of things. So it is for Allah to inform us through the revelation in the Qur'an and the Sunnah (the Prophetic traditions) which were brought to us by His Last Messenger and the Messengers before him.

Now if we are to look initially into revelation, to determine why was man created, there is a deeper question that we should be asking before that: "Why did God create?". This before we even get to man because man is not the greatest act of creation. Allah says:

"The creation of the Heavens and the Earth is indeed greater then the creation of mankind; yet, most of mankind know not." [Surah Ghafir, verse 57]

Man is not the greatest act of creation, this universe is far more complex and far more magnificent than man. So the issue of creation should then go to, "Why did God create?", as opposed to simply, "Why create man?".

Fundamentally, we can say that the creation is the natural consequence of the attribute of creator. Allah is the creator. That is one of his attributes. That is what he has informed us. That being his attribute, the creator, the natural consequence or the product of this attribute is his creation.

A painter, if we are to draw a similitude on a lower level, who tells you that he is a painter, if you ask him where are his paintings and he replies I don't have any. What kind of painter is this? The concept of a painter who doesn't paint, there is some thing not quite gelling together here, of course Allah is beyond this. But if we are to understand on the simplest level, the two go together. The perfection of a painter lies in his paintings. His quality and his ability to paint, is manifest in his paintings. And Allah, beyond all that, as creator, this quality of creation is manifest in the creation itself. Allah didn't create out of a need. No, the fact that he is the creator, is manifest in the creation.

Furthermore, consider the act of creation, this act, with regards to Allah is unique. Though we use the term i.e. So and so created a table etc, actually it is in a limited sense. Human beings don't really create, they manipulate, because they can only "create" what already exists. When we make a chair or a table, we didn't create the wood, we had to take it from a tree, we didn't create the metal, which makes the screws etc, we had to melt down rocks and take the metal out. So we are not creating from nothing. We are manipulating things which Allah has already created in to different shapes and forms which are useful to us. We call it "creation" but the real act of creation, is creation from nothing, and this is unique to Allah alone.

This is a concept, which many people in ignorance, because they couldn't grasp the idea of creation from nothingness, it lead them to conclude that the world is Allah. Those who say "inside of each and every atom is Allah." And you have people, who call themselves Muslims saying this. Non-Muslims have said this before and there are Muslims who claim this. That Allah is inside each and everything, because Allah is the reality and everything else is fake in their interpretation. That means then, that the creation is Allah, and Allah is the creation. Very, very dangerous concept, which leads some of those who make this claim to say that you don't have to worship outside of yourself. Ibn Arabi, was famous for this statement, he is considered to be one of the saints, amongst the so called Sufi religion. Ibn Arabi said "There is no need to worship one outside yourself, you are Allah. It is sufficient to worship yourself." This is Shirk.

This concept of Allah being within his creation, no distinction the creation and Allah, it leads them to this shirk. Because they are unable to accept the uniqueness of Allah's creation, they compare the act of creation by Allah to human creation. That is, just as we manipulate, Allah took pieces of himself and made the earth and the universe. Others will say that all human beings have inside of themselves Allah, that there is a part of Allah inside each and everyone of us. The whole essence, the purpose of life is for us to realize that we have part of Allah inside of ourselves, remove the material blocks which keep us from Allah and again become one with Allah in what they call "fana". This is again a teaching of the Sufi religion.

Becoming one with Allah, returning back to Allah in this sense. But this is in fact part of the teachings of shirk. Shaytan (Satan) has deluded man into this imagination. It is part of the belief of the Hindus. Nirvana, the concept that when you die, you are reborn again, and you move up in stages, each time, if you are a good boy or good girl, you go up higher and higher, until you get to the top. You know you have reached the peak, because when you die the next time you become one with the universal soul, Nirvana. That is the end of rebirth. So your whole purpose is to return and become one with God again. This is all, as I said, a product of the inability to understand the concept of creation from nothingness, which is unique to Allah. Allah says:

"There is nothing like him, and he is the hearer and seer of all."

So when we try to interpret Allah's creation like the way we create, then we have made Him like his creation and it leads us ultimately to those aspects of shirk which I have mentioned. This is quite common amongst the Muslim world today, because when you look into the various branches of the Sufi religion, where they have prescribed various acts of purification, they call it dhikr, exercises to torture the body through spinning and dancing. What is the purpose of this? They will tell you, to liberate the soul from this earthly body and to achieve that state of "fana" or "itihad", a variety of names they have for it.
IsRa' MiKrAj..PerJaLaNaN RasUL...
4:37 PM | Author: ummul mujahidah_90
The Isra begins with Muhammad resting in the Kaaba in Mecca, when the archangel Gabriel comes to him, and brings him the winged steed Buraq, the traditional lightning steed of the prophets. The Buraq then carries Muhammad to the "farthest mosque". The location of this mosque is not explicitly stated in the Qur'an, but is traditionally considered to be the Noble Sanctuary (Temple Mount) in Jerusalem.[4] Muhammad alights, tethers Buraq, and joins other prophets in prayer. He then re-mounts Buraq, and in the second part of the journey, the Mi'raj, is taken to the heavens, where he tours the circles of heaven, and speaks with the earlier prophets such as Abraham, Moses, and Jesus, and then is taken by Gabriel to Allah. Allah instructs Muhammad that Muslims must pray fifty times a day; however, Moses tells Muhammad that it is very difficult for them and they could never do it, and urges Muhammad to go back several times and ask for a reduction, until finally it is reduced to five times a day.[3]

After Muhammad returned to Earth and tells his story in Mecca, the unbelieving townspeople regard it as absurd. Some go to Muhammad's companion Abu Bakr and tell him, "Look at what your companion is saying. He says he went to Jerusalem and came back in one night." Abu Bakr in replies, "If he said that, then he is truthful. I believe him concerning the news of the heavens — that an angel descends to him from the heavens. How could I not believe he went to Jerusalem and came back in a short period of time — when these are on earth?" It was for this that Abu Bakr is said to have received his famous title "Us-Siddiq", The Truthful.

Although this story has no empirical evidence, it was established by other companions of Muhammad. Although some accounts describe Muhammad as having visited Al-Aqsa Mosque, this is an anachronism since Al-Aqsa was established in the period of Umayyad rule in Palestine, well after Muhammad's death.
MaLaM aSpiRaSi SeNi BeRsAmAmU pALeStiN
9:30 AM | Author: ummul mujahidah_90

Mungkin kini masyarakat dunia semakin lupa dengan kewujudan saudara semuslim kita di Palestin...atau ada yang masih ingat tapi kelihatan seperti buat-buat lupa....sedarkah kita mereka di sana masih amat memerlukan bantuan kita???bagaimanakah nasib masjid al-aqsa??kita mengaku kita hamba yang beriman tetapi apakah buktinya???jadi sahabat sekalian...mari kita semua pergi ke negeri sembilan untuk mencari kembali keinsafan tentang nasib saudara kita di sana...jumpa di sana..insyaallah..