Liku-Liku Kehidupan Penuh Bermakna
1:27 AM | Author: ummul mujahidah_90
Bismillahirohmannirohim...
cerita ini ana kongsikan hadirnya dari kisah hidup yang berlaku kira-kira 3 tahun dahulu...ketika berusia 18 tahun waktu itu..maklumlah selepas habis exam spm macam biasa duduk sahaja di rumah jadi suri rumah xberlesen..emak dan abah mula bising sebab duduk rumah je..xbergaul dengan sesiapa..jadi nak xnak ana mulalah mencari kerja sambilan..syukur kepada Allah dapat tawaran di sebuah kilang elektronik yang terletak di sebelah taman perumahan ana je..dalam 15 minit berjalan kaki sampailah..apabila tiba di sana ana lulus segala ujian n mula praktikal kerja..ketika itu ana berbual dengan seorang auntie India..

"adik nampak baik, kenapa kerja kat sini?"
"dekat dengan rumah, xpele auntie..janji halal..cari pengalaman sebelum sambung belajar."
"kalau auntie, memang xbagi anak auntie kerja kat sini..sangat sosial..lagi2 kamu..bahaya..hati2 ye..auntie nasihat macam anak auntie.."

ana masa 2 masih xfaham dan xmengerti
Italic jadi, ana teruskan saja kerja..kemudia hampir tengah hari ana bertanya sesuatu kepada auntie 2..

"auntie. kat sini surau kat mana ye??"
"adik, selama auntie kerja 10 tahun kat sini mana ada surau. orang melayu, bangla,indon, myanmar yang Islam kadang2 je sembahyang.kamu memang baik dan xsesuai kat sini adik. nanti bos nampak dia potong gaji, sekali nampak 50 ringgit potong kalu 10 kali dia nampak??"

terkedu sangat2 masa 2..ya Allah..tempat apa ni..kenapa tempat sebegini..sumber rezeki ramai manusia..Islam dihina tanpa disedari..terus ana ambil keputusan..untuk...

"assalammualaikum kak, bang (supervisor2 kilang, melayu islam).."
waalaikummusalam..ye..kenapa mimi??suka xkerja kat sini??
"maaflah kak, abang..terus terang saya xnak kerja kat sini. minta maaf sangat2"
tapi kenapa??
" saya dapat tahu kat sini xdibenarkan solat, kalu nak pun kena sembunyi2 kan?"
yee..betul...
" jadi, saya xnak kerja kat sini..hati saya xtenteram..gaji yang saya dapat pun xberkat..sia2 sahaja ..saya xnak jadi seorang Islam yang hanya sekadar nama..saya takutkan bala Allah..ok lah..terima kasih..saya balik dulu.."
adik ni mesti budak sekolah agama kan..
"maaf, bukan..saya bekas pelajar sekolah teknik..pelajar engineering..sesiapa pun wajib untuk tegakkan Islam kak, abg..ok le..assalammualaikum wbt.."

ketika itu boss cina pandang ana macam nak makan..ketika di sekolah ana xberani nak cakap macam kat atas ni..xtahu Allah beri kekuatan ..lancar pula lidah ni berkata2..tengok muka boss cina 2 dengan rasa penuh benci dan geram kerana menghina Islam dengan membuat peraturan sedemikian..xterlintas langsung rasa takut..ketika itu, lahir satu tekad," I HAVE TO DO SOMETHING FOR ISLAM!!!!"

SELEPAS ITU, ana pun pergi jumpa auntie tadi n say a lot of thank you..xsangka..seorang manusia yang berhati baik bahkan bukan beragama Islam..memberithu dan alert dengan hal solat melebihi pekerja2 melayu yang ada di sekitar ana ketika itu..ana xmenyesal langsung dan dalam perjalan pulang ana ternampak iklan kerja kosong di sebuah kedai kek..

ana dengan segera menelefon owner kedai tersebut..syukur alhamdullilah ya Allah..aku diterima kerja...gaji seribu dua ratus..pergi dan balik bos hantar..kerja pula bahagian marketing..di putrajaya..masa 2 dapat kenal dengan ramai ahli perniagaan..orang2 kementerian..syukur..indah sangat ya Allah...

kesimpulannya, jika kita korbankan sesuatu kerana Allah tanpa rasa sedikit penyesalan dan yakin dia Maha Adil lagi pemurah..yang rezeki itu berada di mana2 sahaja..Allah akan balas dengan beribu kali ganda lebih baik dari apa yang kita tinggalkan demiNYA...jangan dipersoalkan sama sekali..ingatlah..asas kepada iman ialah SOLAT.utamakan yang lebih utama dan tinggalkan hal-hal yang remeh - temeh...bila bekerja ingat kembali nawitu kita dan jangan mudah rambang mata, tergadai maruah dan agama..

setelah sekian lama berkerja..panggilan jihad untuk menyambung kembali pengajian ilmu Allah ana terima..sebelum berhenti kerja..boss ana meraikan ana di sebuah restoran mahal bersama kakak2 chef kek dan atok(owner kilang beras) dengan cucunya sekarang ambil kulinari di BMI..ana rasa bahagia sekali..xpernah dijangka untuk menerima layanan yang begitu istimewa..alhamdullilah YA ALLAH..

bagi ana sendiri, ini merupakan sebahagian jalan tarbiyah yang Allah sendiri didik dalam diri hamba-NYA ini..terima kasih Ya Allah..jalanNYA itu penuh berliku lagi menyakitkan akan tetapi tanpa disedari kemanisan yang Allah beri tanpa dijangka..itulah hadiah terhebat..Allahuakbar!!!

|
This entry was posted on 1:27 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: