Sifat-sifat seorang pendakwah
12:47 AM | Author: ummul mujahidah_90
Dakwah Islamiah pada mulanya adalah merupakan tugas para Rasul yang kemudiannya dilaksanakan oleh Alim Ulama'. Oleh yang demikian, bolehlah dikatakan bahawa kebahagiaan setiap umat sedikit sebanyak bergantung pada Alim Ulama'. Apabila mereka baik, maka baiklah manusia dan apabila mereka rosak nescaya rosaklah manusia. Ini bererti tanggungjawab Alim Ulama' amatlah besar, dan tugas mereka itu amatlah berat, lebih-lebih lagi kalau mereka menjadikan dakwah (tabligh) sebagai tugas khusus mereka. Pendakwah mesti ada mempunyai sifat-sifat di antara lain seperti berikut :

1. Memahami maksud Al-Quran dan Al-Hadis.
2. Beramal dengan ilmunya.
3. Tahan marah (berlapang dada)
4. Berani, tidak takut kepada sesiapapun dalam menerangkan kebenaran. Celaan manusia tidak akan menghalangnya daripada menjalankan kewajipan.
5. Menjaga diri, tidak mahu kepada harta kepunyaan orang.
6. Berpada-pada dengan kesenangan dunia dan redha dengan harta yang halal walaupun sedikit.
7. Kuat, sihat dan fasih lidah.
8. Mengetahui perkara-perkara di bawah ini :
(a) Hal ehwal orang yang akan menerima dakwah iaitu tentang kesediaannya untuk menerima dakwah, persekitaran dan sosialnya.
(b) ilmu sejarah umum.
(C) Ilmu Psikologi.
(d) Ilmu Geografi.
(e) Ilmu Akhlak
(f) Mazhab-mazhab, aqidah yang betul dan mazhab-mazhab yang salah.
(g) Bahasa orang yang menerima dakwah.
(h) Ilmu kemasyarakatan (sosiologi) yang membincangkan perkembangan masyarakat manusia dan segala yang berkaitan dengannya.
9. Amat mempercayai kepada janji-janji Allah dan mempunyai harapan penuh untuk mendapat kejayaan biar pun usaha dakwah itu memerlukan usia yang lama dan memerlukan pengorbanan yang besar.
10.Tawadu' (merendah diri) dan menjauhkan diri daripada perkara
yang aib.
11.Tidak bakhil mengajarkan apa-apa ilmu yang diketahuinya. Tidak keberatan untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan faedah kepada orang lain.
12. Bersifat wakar dan tenang.
13.Tinggi hemat dan mulia diri. Tidak berpuashati dengan perkara-perkara besar yang belum sampai kepada kesempurnaannya dan menjauhkan diri daripada perkara-perkara hina dan marah ketika disedari dirinya serba kekurangan pengetahuan atau bukti.
14. Sabar ketika menjalankan dakwah kerana Allah.
15. Bersikap Taqwa dan Amanah.



BERSIFAT WAKAR DAN AMANAH
Sifat wakar ada pada ;
(a) Orang yang tidak bercakap sesuatu yang sia-sia, sekiranya perlu bercakap dia akan hanya bercakap sekadar yang perlu sahaja.
(b) Orang yang menggunakan gerak-geri bagi menyatakan sesuatu maksud.
(c) Orang yang sedia mendengar segala pertanyaan dan berhati-hati ketika menjawab.
(d) Orang yang tidak gopoh dalam segala perkara.

Di samping itu sifat wakar ini juga dapat menggambarkan ciri-ciri ;
(a) Memelihara diri daripada senda-gurau yang tidak sopan.
(b) Tidak bergaul dengan orang yang suka bergurau dan menghindari majlis mereka.
(c) Menahan lidah daripada menyebut perkataan yang buruk.
(d) Tidak menunjuk-nunjuk diri tanpa sebab yang munasabah seperti duduk di jalan atau di pasar.
Sifat-sifat yang ditonjolkan begini menarik minat orang ramai kerana keperibadian dan akhlak serta kemuliaannya.


Sumber artikel : JAIS
Keluhan hati seorang pendakwah
12:42 AM | Author: ummul mujahidah_90
Letih. Letih memikirkan segala masalah di depan mata.
Namun, adakah wajar untuk aku letih?
Sebanyak mana usaha aku andai dibandingkan usaha Nabi dan para sahabat. Berapa banyak usahaku ini berbanding usaha Hassan al-Banna. Layakkah aku untuk berasa letih?

Kecewa.
Hampir setiap jalan yang cuba aku redah menemui jalan buntu.
Namun, adakah layak untuk aku kecewa? Sedangkan Rasulullah S.A.W. yang ditolak oleh kaum sendiri pun tidak berputus asa dalam perjuangan, siapalah aku untuk kecewa?

Sibuk.
Sibuk menjalankan amanah-amanah yang diberi.
Namun, layakkah aku untuk mengaku diri ini sibuk?
Jika aku sibuk, bagaimana dengan Imam Syafie', Imam Ghazali dan Imam Nawawi? Apalah aku dibanding dgn mereka yang jauh lebih sibuk dan jauh lebih hebat dari diriku.



Pedih.
Pedih hati dan fizikal ini apabila menghadapai ujian dalam perjuangan ini.
Namun, apalah erti kepedihan ini dibandingkan dengan Bilal bin Rabah yang dihimpit dengan batu kerana menegakkan kalimah Ahad?

Hampa.
Hampa apabila amar makruf nahi mungkar yang dijalankan tidak diendahkan.
Adakah ini alasan untuk berhenti berjuang?

Sedangkan Nabi Nuh yang beratus tahun berdakwah, hanya sebilangan kecil kaumnya mengikutinya, namun, adakah baginda berputus asa?

Adakah kita selaku pendakwah ini selalu mengeluh? Mengapa perlu kita mengeluh?
Sedangkan sewaktu kita mengaku keIslaman diri, kita sudah menandatangani kontrak dengan Allah. Kontrak seumur hidup. Kontrak untuk bekerja untuk agamaNya.

Jadi, mengapakah kita mengeluh? Tiada alasan untukku berputus asa. Hanya ada satu jalan untukku. Gigih berusaha!

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.
(At-Taubah:111)
Musibah saudara kita...moga Allah menabahkan mereka..
12:56 AM | Author: ummul mujahidah_90
Flag this message
[pembinadhl] Kemalangan melibatkan ikhwah PEMBINA dan KRIM Johor
Monday, 1 February, 2010 1:58 AM
From:
"zah zul"
Add sender to Contacts
To:
pembinadhl@yahoogroups.com, ismaDHL@yahoogroups.com



----- Forwarded Message ----From: Norul Ahmady Abdul Rahman To: penggerak1krim@ yahoogroups. comSent: Sun, January 31, 2010 10:54:24 PMSubject: [penggerak1krim] Kemalangan melibatkan ikhwah PEMBINA dan KRIM Johor
askm...sedikit perkongsian tentang kemalangan ikwah Pembina dan KRIM Johor..kemalangan berlaku di km114 plus arah selatan jam 9.40mlm,kereta toyota unser.pemandu: akh dr yazid monash upenumpang: akh dr zul monash u, izwan, hanif, soim, aiman (penggerak krim)kereta yg bergerak di lane kiri hilang kawalan kerana pecah tayar belakang sblh kanan, akibatkn kereta berpusing dan terbalik sblm tegak semula menghala arah lawan arus (laluan pecut sblh kanan)hampir 2jam mereka terpaksa menunggu utk sampai ke hospital.. 3 ambulan digunakan utk membawa mereka ke hospital. yazid dan izwan dibawa ke muar dan 4 lagi ke batu pahat.tiga dari mereka alami kecederaan (yazid, soim dan hanif) semuanya yg berada sblh paling kanan kereta dan soim agak kritikal kerana mgkn tercampak keluar, patah tulang rusuk dan cedera paru2.. namun stabil..yazid retak tulang siku dan jari serta luka di tangan dan belakang, satu hujung jari hancur. hanif pula ada 2 jari kaki kiri patah dan hancur. kulit kaki sblh atas koyak.. semuanya ditahan wad. yazid di hospital muar, yg lain di hospital batu pahat.yang lain hanya menerima rawatan pesakit luar, mgkn hanya alami kejutan..ana yg iringi ambulan ke muar, terkejut kerana sudah ditunggu oleh akh dr. halim, akh anuar dan akh cikgu abdullah sehingga selesai urusan mereka berdua (yazid n izwan) hampir jam 5pagi..jazakumullah khairal jaza'...

From: muhammad assiddiq gmail.com>To: penggerak1krim Sent: Sunday, January 31, 2010 12:54:40Subject: Re: [penggerak1krim] ikhwah krim johor kemalangan
yang ana dengar dari ikhwah johor

1. Akh Yazid, Zulhilmi & beberapa ikhwah johor dalam kereta proton yang sama
2. Kemalangan di kilometer 115 ke arah selatan dalam pukul 12.30 mlm
3. Semua ok, cuma akh yazid tersepit kaki.

-Selamatkanlah mereka ya Allah, tambahkan kesabaran mereka dalam hadapi dugaan ini, Amiin.
2010/1/31 mohd khalil hashim <m_kelana79@yahoo. co.uk>

salam semua penggerak krim...

ana baru call cikgu ismail krim johor tadi... ikhwah penggerak krim johor kemalangan satu kereta kat yong peng, johor semasa perjalanan pulang dari kobanna malam tadi... dikhabarkan ada yang serius dan terputus urat kaki dlm kemalangan tersebut... masih segar dalam ingatan semasa bersama2 sebahagian dari mereka ketika perkhemahan remaja nasional lasy year dan pgrm2 lain selepas itu... sesungguhnya ukhuwwah itu indah....

harap sama2 dapat doakan agar mereka dapat pulih seperti sedia kala dan kembali aktif bersama krim johor... ana ingin cadangkan agar krim kawasan melancarkan derma kilat kat kawasan masing dan hantar terus sumbangan masing kepada krim johor...

harap cikgu ismail dapat update keadaan mereka kat mailing list nie...
wallahua'lam. ..

-- "Rabbuna Yusahhil"Muhammad Assiddiq FauzanFull-timer Muslim