MeMoRi RaMdHaN..MeNgiMbAu KeNaNgAn...
3:51 AM | Author: ummul mujahidah_90


salam ramadhan al-mubarak buat semua..tiap kali ramdhan tiba..pastinya membawa seribu satu harapn...sejuta sinar...dan mungkin juga memori Ramadhan lepas mengimbau kembali...mengharap Ramadhan yang tiba pada kali ini adalah yang terbaik buat kita...kerana kita tidak pasti...adakah Ramadhan kali ini adalah yang terakhir kali buat kita...

kenangan Ramadhan ku bermacam warna dan coraknya...ada manis dan masam...tidak kurang juga pahit..tetapi itu semua tidak penting..malah tidak dapat mematahkan semangatku...setahun saja ku sempat menyambut Ramadhan bersama arwah ibu...itupun ketika ku masih di usia mengenali dunia..sedang belajar mencintai penciptaku...menyayangi keluargaku...itulah diriku...kanak-kanak kecil berusia setahun...saat usia ku menginjak 2 tahun..Allah yang Maha mengetahui akan segalanya...menguji ku...ibuku kembali ke rahmatullah...saat itu diri ini masih memerlukan belaian manja...perhatian...kasih sayang ..dari insan bernama ibu...tetapi..alhamdullilah..Allah beri ku hati yang kuat...ku masih ada nenek,atok,ayah dan adik...itu sudah lebih dari cukup buatku...Ramadhan ke 12 ku...sekali lagi ku diuji..atok yang menjaga ku dengan penuh kasih sayang dijemput yang maha esa...paling menyedihkanku..tidak dapat hadir pada hari pengebumiannya...ayahku berada di china dan ia menghalang ku..dari menatap wajah insan yang amat ku sayang buat kali terakhir...

namun kini...syukur..Allah kurniakan ku ibu baru yang baik..dan adik-adik yang memahami...ku yakin..di sebalik penderitaan..ada kebahagiaan yang tersembunyi..mungkin kita tidak tahu..hanya waktu dan pengaturanNYA...hanya Dia yang tahu..yakinlah dengan segalanya...coretanku ini bukan untuk simpati tetapi sebagai perkongsian..hargai insan yang kita sayangi umpama kita akan mati pada keesokkan harinya..hargai ibu dan ayah kita...

kunci kekuatanku adalah Allah...ku yakin..Allah tidak akan membuat hambaNYA menderita..dan ku anggap setiap yng mendatang itu adalah kunci kebahagiaan...masalah yang menimpa...tidak bermakna Dia tidak sayang kita..sedarlah..ia sebenarnya adalah tanda perhatian dan kasih sayangNYA kepada kita...




yakinlah...Allah maha mendengar....kuatkan hatimu....tabahkan diri...kukuhkan iman.....tingkatkan kesabaran...insyaAllah...segala yang mendatang dapat kita hadapi dengan tabah...amiiinnn....
CHECKLIST amalan bulan Ramadhan
8:29 AM | Author: ummul mujahidah_90


4.00 pagi

1.Bangun berdoa kepada ALLAH dengan doa:

“Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadanyalah aku akan dikembalikan.”

2.Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu.
3.Mandi dan membersihkan diri.
4.Mengambil whudu' dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.


4.20 pagi

1.Solat sunat Taubat
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

2.Solat sunat Tahajjud.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

3.Solat sunat Hajat
Rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali Selepas Al-Fatihah Rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

4.Solat sunat Witir
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat. Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita, terima taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.


5.00 pagi

1.Makan sahur
2.Mengosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.


5.30 pagi

1.Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat. Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

2.Elakkan tidur selepas Subuh, kerana waktu itu adalah waktu paling berkat untuk memulakan pekerjaan.


7.00 pagi

1.Membuat persiapan ke tempat kerja. Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan dengan berniat dengan niat yang baik-baik.

2.Mulakan kerja dengan Bismillah dan doa kepada ALLAH agar semua aktiviti kita diberkatiNYA, Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW samada menyebutnya atau di hati.

3.Banyakkan istighfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggung jawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang dilakukannya dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.


10.00 pagi

1.Sembahyang sunat Dhuha, Ia adalah sumber rezeki yang berkat kalau istiqamah diamalkan.

2.Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yang sia-sia.
Contoh dosa-dosa : Mengumpat mengutuk,menyindir yang menyakitkan orang,bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan yang bukan muhrim mengenai perkara yang tiada sangkut paut dengan kerja


12.45 tengah hari

1.Bersiap untuk solat Zohor.
2.Menunggu waktu sembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
3.Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


4.15 petang

1.Bersedia untuk solat Asar.
2.Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah.
3.Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA


5.30 petang

1.Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun Syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dalam diri kita!


6.30 petang

1.Memperbanyakkan doa sebelum berbuka kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.

2.Apabila masuk waktu Maghrib, bacalah doa berbuka :

“Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezki engkaulah aku berbuka.”

3.Berbuka puasa dengan makanan yang manis seperti buah kurma dan jangan makan terlalu banyak.

4.Seeloknya setelah memakan kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah, setelah itu barulah makan makanan yang berat.


8.00 malam

1.Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Taraweh
2.Cuba pertahankan solat taraweh walau bagaimana keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya baca dengan bertadarus (berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang lain menyemaknya), cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)


11.00 malam

1.Memperbanyakkan istighfar sebelum tidur.
2.Berniatlah untuk puasa esok hari.
3.Tidur awal agar dapat bangun awal untuk beribadah.
4.Bacalah doa tidur :

"Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati yang sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur."



SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN...BULAN PENUH BERKAT..DARI KAMI PEMBINA KPTM BANGI....
SeNyUmLaH...
7:43 PM | Author: ummul mujahidah_90


senyum sokmo seperti kami..=)

wahai orang yang mengeluh kerana sukar tidur , yang menangis kerana sakit, yang bersedih hati kerana satu tragedi, dan yang berduka kerana suatu musibah, sebutlah nama Allah yang kudus.

" Adakah engkau mengetahui sesiapa pun yang senama sebanding dengan-NYA? "

Semakin sering anda mengingati Allah, fikiran anda semakin terbuka,hati anda semakin tenteram, jiwa anda semakin bahagia dan nurani anda semakin sentosa. Hal itu kerana dalam mengingati Allah terkandung nilai-nilai ketawakalan kepadaNYA, keyakinan penuh KepadaNYA,kebergantungan diri kepadaMU,berbaik sangka kepada-NYA dan pengharapan kebahagiaan dari-NYA. Dia sentiasa dekat ketika si hamba berdoa kepada-NYA, sentiasa mendengar ketika mendengar ketika diminta dan sentiasa mengabulkan jika dimohon.

"berzikir kepada Allah merupakan penyelamat jiwa dari pelbagai kerisauan, kebimbangan,kekesalan dan kegoncangan. "

Rendahkan dan tundukkan diri anda di hadapan-NYA, lalu sebutlah secara berulang-ulang nama-NYA yang indah dan penuh berkat itu dengan lidah anda sebagai penjelmaan dari ketauhidan, pujian ,doa, permohonan dan permintaan ampunan anda kepada-NYA. Dengan begitu,nescaya anda, berkat kekuatan dan bantuan dariNYA, akan mendapat kebahagiaan,ketenteraman,ketenteraman,ketenangan,cahaya penerang dan kegembiraan.

"Oleh itu Allah memberikan mereka pahala dunia (kemenangan dan nama yang harum), dan pahala akhirat yang sebaik-baiknya (nikmat syurga yang tidak ada bandingannya). "

(Surah Ali-Imran:148)
PeRiStiWa 1 oGoS..
5:33 PM | Author: ummul mujahidah_90
Salam perjuangan buat semua...pada 1 Ogos 2009 berlakunya peristiwa bersejarah dalam persatuan belia Islam nasional (PEMBINA) iaitu malam aspirasi seni bersamamu Palestin..pada pukul 2.30 petang akhawat PEMBINA berkumpul di pejabat Isma'...semua ipt di daerah hulu langat berkumpul bersama-sama dan sesi taaruf dimulakan..pada hari itu juga dikatakan sebagai hari menyambut ahli2 PEMBINA yang baru...semuanya masih muda2 lagi dan mempunyai pemikiran yang bijak pada pandangan saya.alhamdulillah semakin ramai mujahidah dalam isma' terutama sekali dari golongan belia itu sendiri.

selepas itu ucapan alu-aluan dari kak hasni dan juga kak faz yang banyak memberi nasihat berguna kepada kami semua.selepas solat asar berjemaah kami bertolak ke pusat dakwah Islamiah Paroi dan ketika dalam perjalan...semua akhawat membaca ma'thurat agar perjalanan kami menjadi berkat..doa turut dibaca memohon keberkatan dari Yang Maha Esa agar selamat tiba ke destinasi yang ditujui..ketika tiba di hadapan pusat dakwah..bas tidak masuk terus ke pusat dakwah..pada mulanya hati ini tertanya-tanya kenapa???akhirnya persoalan kami terjawab..kak nani..keretanya mengalami masalah..berasap jadinya...pakcik bas berhenti dan cuba membantu..alhamdullilah kerosakan itu berjaya dibaiki..kami semua tiba dengan selamat di pusat dakwah Islamiah Paroi...


disana...sebelum majlis bermula...kami makan mihun goreng yang dimasak oleh kakak2...em..alhamdullillah..rezeki..sedap..hehe...selepas solat maghrib berjemaah,majlis pun bermula..(sebenarnya sudah bermula sejak pukul 2 petang tapi kami datang ketika malam kerana petang ada pertandingan untuk sekolah2)...banyak perkara yang bermanfaat kami dapat disana...saudara Muadz yang dijemput sebagai artis jemputan menyanyikan nasyid2 perjuangan menyemarakkan lagi semangat perjuangan dalam diri kami..Allahuakbar!!!....sempat juga kami membeli-belah di gerai2 jualan yang terdapat di sebelah dewan..huluran derma buat sudara di sana tidak dilupakan..

“Sesiapa yang tidak peduli urusan umat Islam, dia bukan dari kalangan mereka”.

(Hadis)



pada jam 11 lebih kami bertolak ke pejabat Isma' Bangi dan ber mala m disana serta melakukan qiamulail..aktiviti yang paling disukai...alhamdullilah keesokkannya kami semua pulang ke ipt masing2 untuk meneruskan perjuangan di medan ilmu....beberapa gambar kenangan kami di pusat dakwah Islamiah Paroi..beberapa kenangan kenangan :


majlis taaruf di pejabat Isma' Bangi...wakil dari PEMBI NA KPTM Bangi...
Dari kiri: syafiqah,penulis,nitie,kak mek dan nisa'..

gambar kenangan bersama-sama akhawat PEMBINA DHL....bertempat di Pusat Dakwah Islamiah..

"orang Islam ialah orang yang jika orang Islam yang lain tidak merasa terganggu oleh lisan dan tangannya. Manakala orang mukmin ialah orang yang membuat orang lain merasa aman terhadap darah dan hartanya." (hadis nabi)

"Sesungguhnya Allah menyuruhku untuk menyambung tali silaturrahim dengan orang yang memutuskan silaturrahim denganku. Aku disuruh untuk mengampuni orang yang berlaku zalim terhadapku dan memberi kepada orang yang tidak pernah memberi kepadaku." (hadis nabi)

" Dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang lain."
(Surah Ali Imran:134)